W butach czy bez butów ?

Trening w butach czy bez butów?

To jest bardzo dobre pytanie. Dlaczego tak właściwie w Kuźni Siły trenujemy boso?

Przecież ludzie żyją nie od dziś, dlaczego więc kiedyś mogliśmy chodzić boso, przemierzając ogromne odległości, a dziś nie wyobrażamy sobie życia bez butów? Oczywiście nie chcę tutaj pisać o tym, że buty są czymś złym. Wręcz przeciwnie, uważam że są świetnym wynalazkiem, który chroni nasze stopy przed zranieniem, czy zimnem. Ale czy na pewno powinniśmy w nich spędzać aż tyle czasu?
Trochę teorii

Nasza stopa jest jedną z bardziej złożonych struktur anatomicznych. Składa się z 26 kości, 20 mięśni i ponad 30 stawów. Stopa, określana jest mianem „cudu biomechaniki” i jest zintegrowaną częścią całego naszego aparatu ruchu. Ponieważ ludzkie ciało jest siecią połączeń, zaburzenia występujące w obrębie stopy wpływają na działanie kolana, miednicy, kręgosłupa lędźwiowego, piersiowego oraz barku. Należy również zauważyć że, jest jedyną częścią naszego układu ruchu, która ma stały kontakt z podłożem, dzięki czemu jest cennym źródłem informacji dla naszego mózgu, takich jak:
- rozpoznanie rodzaju podłoża na jakim się znajdujemy,
- jak reagować na dany rodzaj podłoża, aby zachować stabilizację i równowagę całego ciała,
- określenie położenia naszego ciała w przestrzeni.

Niestety liczne mięśnie śródstopia, które powinny cały czas pracować, rozwijać się i stawać silniejsze, w bucie są bardzo ograniczone. Nasze palce, śródstopie i kostka zostają usztywnione, a czucie stopy jest mocno ograniczone przez podeszwę. Co za tym idzie? Stopy pozbawiane są swoich naturalnych funkcji.
Ciekawostka:
Noszenie butów o wysokim obcasie, czy to szpilek czy adidasów o mocno podwyższonej pięcie, skutkuje skróceniem naszego ścięgna Achillesa o kilka do kilkunastu procent w skali roku.
Jak zatem zadbać o nasze stopy?
Coraz więcej osób korzysta z obuwia także w domu, więc od tego powinniśmy zacząć. Od chodzenia boso po domu, już to pozwoli nam w pewnym stopniu zadbać o prawidłowe funkcjonowanie naszej stopy. Możemy dodać do tego takie okazje jak spacerowanie po plaży na boso, grzązki piasek jest doskonałym treningiem dla naszych stóp.

Inną doskonałą okazją, są właśnie treningi siłowe, w których my jako Kuźnia Siły się specjalizujemy. Trening na boso, pozwala nie tylko na wykorzystanie pełnych możliwości i funkcjonalności stopy, ale także całego ciała. Pamiętajmy, że nasze stopy są ściśle powiązane z całym układem ruchu.

Podczas naszych treningów na bosaka zyskasz:
- prawidłowe funkcjonowanie stóp,
- lepszą mobilność stopy i całego ciała,
- polepszy się stabilizacja Twojego ciała,
- zwiększy się siła Twoich mięśni, a stopy nareszcie staną się silnym fundamentem dla reszty ciała,
- zyska technika wykonywanych ćwiczeń,
- lepiej rozwinie się Twój układ nerwowy,
- mięśnie i stawy, staną się mniej podatne na kontuzje,
- poprawisz swoje wyniki sportowe.

IMG_2469

UWAGA!
Treningi na boso, nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Szczególnie dotyczy to sportów, gdzie ruch jest bardzo dynamiczny, takich jak: CrossFit, bieganie, piłka nożna, siatkówka itp. Dodatkowo z treningu na boso mogą nas wykluczać niektóre schorzenia. Dlatego w razie wątpliwości zapytaj o opinię swojego trenera, lub lekarza.

ZAPRASZAMY NA ZAJĘCIA NA BOSAKA!

Pozdrawiam,
Arkadiusz Słomski
Trener Kuźni Siły
arek@kuzniasilykb.pl